בהדרכת ד״ר אנאבלה שקד
הקדמה
שלום אמא, שלום אבא. אם
עוד לא יצא לנו להכיר, אני
דוקטור אנאבלה שקד ואני
אשמח מאוד להיות המדריכה
להורות שלכם.
ללוות אתכם בדרך עם הידע, הכלים
והתמיכה שאתם צריכים כדי
להגשים את ההורות עליה אתם חולמים.
אני אלמד אתכם את כל מה שההורים צריכים
לדעת ומה שלכל ילד וילדה מגיע לקבל.
המדריך שלפניכם הוא דוגמית
של גישה הורית שהיא גם מכבדת,
גם מהנה וגם אפקטיבית,
ותעזור לכם להתמודד עם
החלק האחרון של אחד האתגרים השנתיים
הגדולים שלכם כהורים, סיום החופש הגדול.
אנחנו נעשה את זה כך שנצמצם את כמות העצבים
והמשברים ונמקסם את ההנאה מהיחד.
בואו נתחיל:
חלק 1 – החזון
אני לא מאמינה בפתרון בעיות
ועוד פחות בכיבוי שריפות.
כשיש בעיות אני מחפשת בשני כיוונים.
הראשון הוא מאיפה הן באות?
מה התשתית שאפשרה
להן להיווצר? מדוע יש תקלות?
ובדרך כלל זה היעדר של
תחושת שייכות, אימון לחברותיות
או אימון לשיתוף פעולה.
והמקום השני שבו אני מחפשת
הוא דווקא בעתיד.
אני רוצה ללכת קדימה ולחשוב על התמונה המיטבית.
לא "איך נצלח את הקיץ עם הילדים?",
אלא "מה החזון שלנו לקיץ כמשפחה?"
איפה היו לנו הזדמנויות לשייכות?
ליחד? איך נדאג לפריחה, גם להיות
בטבע וגם לפרוח באופן אישי ומשפחתי?
כיצד ניצור רגעים של הנאה וכמובן גם הזדמנויות להעשרה?
אני רוצה שתתחילו מהעתיד להווה.
חלק 2 – תכנון
לאחר שהבנו את ה”מה”-
מה אנחנו רוצים מהקיץ, מהחופשה,
מהמשפחה שלנו בתקופה הזאת,
הגיע הזמן לייצר היתכנות,
לתכנן את האיך.
בנג’מין פרנקלין אמר “אם אתה נכשל
בתכנון, אתה מתכנן להיכשל”.
אל תבנו יותר מדי על זרימה וספונטניות.
מהר מאוד זה הופך לכאוס, לאנרכיה,
למתיחת גבולות שבסופו של דבר
מביאים אותנו לקצה, ושם מגיעים
העצבים והאינטראקציות הפחות נעימות.
אז איך בסך הכל נתכנן?
זה לא שאנחנו ניצור לעצמנו
מסגרת נוקשה, אבל כדאי שאנחנו
קודם כל נשים את המטרות העיקריות
של מתי זו התנהלות תוך כדי
שאנחנו עדיין עובדים והילדים במסגרות מסוימות, קייטנות או עדיין בגן ואחר הצהריים.
איך נעביר את הבילויים המרכזיים כמו חופשות
או בילויים בים, ברכה, הצגות, סרטים וכן הלאה…
אז לפני כל זה, לפני המטרות,
אני רוצה להציע לכם לקיים את
שלוש העמודות של סדר יום ששומר עלינו.
סדר יום שהוא גם בריא, גם פרודוקטיבי וגם נעים.
הקימה
ושלוש העמודות האלה הן הקימה -
אנחנו חייבים לקום בבוקר גם בחופשה.
אם לא תעשו את זה עכשיו
כשהילדים קטנים, אתם תראו
שבגיל ההתבגרות הם יבינו
שבחופש אפשר להפוך את היום והלילה.
הם קמים בצהריים או אחר הצהריים
ומבלים כל הלילה ערים, מסתובבים,
בין אם זה בחוץ או במסכים,
במקומות שאין לנו מושג איפה הם
נמצאים ולאילו השפעות הם נחשפים.
ולכן חשוב שהם יבינו שקמים בבוקר
ואז יש פעילויות של בוקר ושל
אחר הצהריים והולכים לישון בשעה סבירה.
הארוחות
שלוש הארוחות ימנעו את
כל הסיפור של נשנושים
ואוכל מאוד לא בריא בכמויות
לאורך המון המון זמן, חופשה גדולה.
וברגע שיש לנו את היתד של שלוש הארוחות,
שאגב כולם שותפים להכנה,
להערכות ולפינוי, ואפשר להשתמש
בבישול כיצירה ושעת ההשכבה.
הפינות
עוד טיפ מאוד חשוב שאני
יכולה לתת לכם, זה
להעתיק מגן הילדים את העניין של הפינות.
תחשבו שילדים בגן,
בגדול הם עושים את כל יום אותו דבר.
באים בבוקר ויש פינות קוביות ובובות.
ואז יש מפגש, ואז ארוחת בוקר, ואז יצירה ואז חצר.
לילדים אף פעם לא משעמם כי
יש רק שעות מועטות שהם יכולים
להיות בכל פינה בגן.
תארגנו את הפעילויות ככה.
הם יכולים לחלק את הזמנים
של חברים, גינה, יצירה, מסכים,
פאזלים, בובות, סיפורים, ואז יהיו לכם
המון המון פעילויות שכיף מאוד לחזור אליהן
בכל פעם כי הן מוגבלות באיזשהו זמן.
חלק 3 – תקציב
אחד הכלים החשובים שיש לנו כדי
לתכנן דברים בצורה ממש ממש טובה,
הוא הנושא של תקציב.
הרעיון הוא שיש לנו כל הזמן רצונות ויש לנו גם משאבים.
בדרך כלל יש יותר רצונות ממשאבים,
והתכנון עוזר לנו למקסם את הרצונות
בהתאם למשאבים המוגבלים.
אז אנחנו מכירים את המילה "תקציב"
מהנושא הכלכלי, וזה מאוד מאוד חשוב ליצור
לעצמנו מסגרת תקציבית שבה נשתמש כדי
למקסם את הבילוי, ההנאה, החופשה.
הכל עולה הרבה כסף בקיץ. ואנחנו לא
נרצה להיכנס להוצאות מופרזות ובמיוחד, במיוחד,
לא על שטויות.
אנחנו נרצה שהכסף שלנו יקנה
חוויות, בילויים וחפצים שישרתו אותנו בצורה הכי טובה.
ולכן אגב, זו אחת ההזדמנויות לשבת עם הילדים
ובשיתוף והתייעצות להגיד
"זה התקציב, זה מה שאנחנו רוצים לעשות, זה מה שזה עולה, בוא נראה איך אנחנו מתעדפים, מה יותר חשוב, מה יותר כיף."
ואם תצאו לחופשה נגיד, או לחו"ל עם הילדים,
אז תנו להם תקציב, תנו להם תקציב יומי,
והם ידעו שזה הכסף שעומד לרשותם.
ואתם תראו שזה חוסך הרבה מה
"אימא תקני לי, ואוי תראי איזה יפה, ובא לי" וכן הלאה, להגיד, "יש לך תקציב".
ואם הם קונים בצורה אימפולסיבית
ולא מחושבת, אז אחר כך הם ייתקעו עם קנייה פחות טובה.
ואנחנו נגיד "מצטערת, הכסף נגמר,
מחר יהיה תקציב חדש."
כמובן שאף ילד לא אומר "אה, נכון, הבנתי",
אלא תהיה פה סערה, אבל לא נורא.
אנחנו נכיל את זה, תיכף אני אסביר לכם איך.
בנוסף לכסף, יש לנו עוד משאבים. יש זמן,
והזמן הולך גם עם החיוניות, עם האנרגיה שלנו.
והרבה פעמים מתוך רצון לעשות עוד כיף,
למשוך עוד זמן, לעשות עוד משהו,
אז אנחנו מותחים את האנרגיה שלנו,
ועושים דברים שאנחנו כבר מתחילים להתעייף.
וגם כשאנחנו מרגישים שזה מוגזם ו-Too Much,
ואפילו טיפה פראיירים ומנוצלים, ואז עם העייפות מגיעים העצבים.
עם העצבים, הצעקות, וזה הופך להיות
ללא נעים, וכל הכוונות הטובות שלנו
נגמרות בסופו של דבר בכעס ובמפח נפש לשני הצדדים.
עזרה
עוד משאב שכדאי לשים לב אליו
הוא כמות העזרה. מי יכול לעזור ובמה יכולים לעזור, ולמצוא עוד מקורות עזרה.
תהיו יצירתיים, אפשר להביא
לבייביסיטר ילדים צעירים, אם אנחנו בבית, בני 10-11.
זה לא צריך לעלות הרבה כסף,
כמו שאנחנו מביאים מתבגר או אדם מבוגר לשמור על הילדים.
כמה חוגים אפשר לגייס עם שכנים, עם סבא וסבתא, לעשות קייטנות הורים.
אתם יכולים באמת למקסם את כמות העזרה.
אל תתפתו
ואל תתפתו לעשות כל הזמן פסטיבלים ודברים מיוחדים.
כי ככל שאנחנו נעשה עוד ועוד
בילויים יקרים ומיוחדים, אז זה מה שילדים, לזה הם יצפו.
ואז כל הרגיל, הזמן הפשוט עם
חברים, בגינה, לראות שקיעה, לראות ביחד
מחובקים תכנית טלוויזיה, זה לא יהיה זה, כי אנחנו מצפים לוואו.
אז כדאי להישאר במקום הצנוע יותר ולהשאיר את החוויות המיוחדות למידי פעם.
ואת כל זה אפשר לעשות בשיתוף והתייעצות.
אפשר באמת לעשות שיחה משפחתית
שבה אנחנו מתכננים מה אנחנו רוצים לעשות,
מהם הכוחות והכלים שיש לנו ואיך אנחנו יכולים למקסם את העשייה.
חלק 4 – כללים
בשיחות האלה המשפחתיות,
אני רוצה להציע לכם כמה כללים שומרים.
אני רוצה להציע לכם שתעשו רק דברים שכולם נהנים מהם.
כולם אני מתכוונת גם לכם ההורים.
אל תעשו דברים שבהם הילדים נהנים
ואתם ממש ממש סובלים.
רוצים ללכת, רוצים להיות כל רגע
במסך כי זה פשוט בלתי נסבל להיות שם.
יש דברים שכולנו אוהבים.
הורים אוהבים טבע, ספורט, ספרים, סרטים, חלק מהמשחקים.
תיקחו את הילדים גם לתחביבים שלכם,
גם למשימות, לפרויקטים, לאתגרים.
תעשו דברים שכולם אוהבים.
תבחרו דברים שמחזקים ומשקפים
את הערכים המשפחתיים.
אם אתם בעד אקולוגיה אז אל תעשו
דברים שכוללים המון המון הוצאות על
קישוטים או כלים חד פעמיים.
תעשו דברים שתורמים ליחד שלכם,
גם כולכם ביחד וגם בקבוצות.
ילדים לבד, אתם עם ילד או ילדים מסוימים ביחד.
וגם תנסו לבחור דברים שתורמים להתפתחות.
בקיץ זה זמן להרחיב את עולמם של הילדים, להעשיר אותם, לספר להם על עולמות שהם לא פוגשים בדרך כלל בבית הספר.
להסביר להם פשוט איך פועלים החיים,
ויש הרבה זמן ביחד שהוא לא טעון,
אז אפשר בכלל לספר להם על העולם,
לעשות שיחות נפש, שיכירו אתכם ולבלות כך ביחד.
חלק 5- בקרה
וכבר כמעט לקראת סיום, נשארה לנו עוד פינה לסגור, זוהי הבקרה.
אנחנו לא צריכים לעבור את כל הקיץ
בשביל להגיד “זה היה טוב” או “זה היה רע”.
אנחנו יכולים בכל יום לשאול את עצמנו
שלוש שאלות שיעשו הבדל ממש ממש גדול.
השאלה הראשונה היא "מה עבד?"
כל מה שהסתדר, כל מה שעבד,
כל מה שהיה טוב.
זה יאפשר לנו להבין מה עובד אצלנו ואת זה לשמר ולחזק.
"מה לא זרם?" "איפה נתקענו ולמה?"
וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לשאול שאלה אחת:
"מה הדבר האחד שאם נעשה אחרת מחר, ישפר את מה שלא עבד?"
וככה מיום ליום נשפר את הזרימה שלנו עד שתהיה לנו שגרה נעימה ומעצימה.
להכיל
כשהדברים משתבשים,
ויהיו הרבה כאלה,
כי ילדים לא כל כך מאומנים היום
בלקבל שמשהו לא בדיוק כמו
שהם רוצים, אין ילד שיוצא ממסך עם חיוך.
אז כשזה משתבש, כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להכיל.
להכיל זה פחות או יותר לחכות שזה יעבור,
כשאנחנו לא מתרשמים יתר על המידה.
כשאנחנו במיוחד לא מדברים עוד ועוד,
אלא עושים פרצוף של "אני מבינה. מבאס. זה קשה". אמפתיה. ופשוט מחכים.
ילדים אחרי זמן מה שמבינים שלא
ילך להם ולא יקבלו עוד תשומת לב או
שירותים או תקציב נוסף, הם פשוט
יגלו את האפשרויות שפתוחות בפניהם.
הם יפתחו תושייה, יתגברו, ואז יהפכו
להיות חזקים יותר אל מול האתגרים והמגבלות של החיים.
אז מה עשינו? יצרנו גשר בין הכוונות למעשים ובין המעשים לתוצאות.
וזה מה שיאפשר לנו לעבור גם את הקיץ וגם משימות נוספות, בשלום.
אם לסכם, יצרנו חזון שמשקף הן את העדיפות
שלנו ואת הערכים. את המטרות- מה נרצה להשיג מחופשת הקיץ.
תכננו איך להצליח, עשינו בקרה
ושיפרנו את מה שלא עובד ותיקנו מיום ליום.
וכך אנחנו ניצור זרימה שתאפשר
לנו לא רק לצלוח את זה ולשרוד
את חופשת הקיץ, אלא באמת להסתכל אחורה,
להיות שמחים וגאים במי שאנחנו ובמה שעשינו.
אם אתם רוצים להמשיך איתי,
ואני מקווה מאוד שכן, אני רוצה
להזמין אתכם לאתגר ההורות.
זאת תהיה זכות בשבילי ללוות אתכם בתפקיד החשוב ביותר בחיים. להתראות.
השאלה השנייה היא כמובן "מה לא עבד?"
סיכום השלבים
בונוס
מדריך עם תרגילי הרגעה בדקה לילדים ולהורים
מאת נועה שטרן ליפשיץ
אני מקווה שהמדריך הזה העשיר את ארגז הכלים ההורי שלך.
זו הייתה רק טעימה של דרך הורית אפקטיבית
שעוזרת להתמודד עם כל האתגרים שלכם כהורים.
אם טעמתם כאן משהו משמעותי, תחשבו
איזה שינוי יקרה לכם ולילדים שלכם כשתקבלו
הדרכה בה אלמד כיצד להיות ההורים
שמגיע לכם להיות ומגיע לילדים ולילדות שלכם שתהיו,
כך שהילדים יגדלו עם חוסן נפשי וביטחון עצמי
ואתם לא רק תשרדו את התקופה הזאת אלא
תפתחו יכולות ועוצמות חדשות.
וזה מה שנעשה בהדרכה המיוחדת
“אתגר ההורות” ביום שלישי, 9.9, בין השעות 20:30 – 22:00
Press here
Sign up now
אני מבטיחה לכם שתוך שעה מתחילת הדרכת
“אתגר ההורות” תדעו:
מה גורם להמון הורים אכפתיים, אוהבים ומשקיענים לגדל
ילד שמאוד קשה לו, ומאוד קשה להיות איתו ולידו.
לאילו תכונות והרגלים עלינו להכין את הילדים והילדות
בחיים, ומה אנחנו עושים במקום, שלא נותן לזה לקרות?
הדרך החכמה איתה הורים מיומנים מונעים מהילדים והילדות
להפוך למבוגרים מסכנים ותובעניים.
מדוע לעתים קרובות גם השקעה של המון אנרגיה
בילדים לא מפיקה התקדמות.
איך אפשר להכשיר את עצמך למקצוע ההורות בקורס מרוכז ואפקטיבי.
Press here
Sign up now