אלפרד אדלר, אבי הפסיכולוגיה האינדיבידואלית
אני בעלת תואר שני ושלישי בתרפיה בהבעה ויצירה מאוניברסיטת לסלי עם התמחות בפסיכודרמה, מדריכת הורים בגישה האדלריאנית ומוסמכת בין-לאומית כמאסטר באימון.
הקמתי את בית הספר לפסיכותרפיה ואת בית הספר להכשרת מאמנים במכון אדלר. אני מרצה בכירה במאסטר לייעוץ אדלריאני באוניברסיטת רמון ליול בברצלונה. אני מרצה בכנסים ובימי עיון בארגונים בארץ ובעולם- מדרום קוריאה ועד ארגנטינה.
חיברתי את הספר (אומרים לי פה לכתוב שהוא רב מכר. אז בסדר) “לקפוץ למים – מהימנעות להשתתפות מלאה בחיים שיצא בשבת 24 בספרדית ומתורגם בימים אלה לסינית. במשך 25 שנה פיתחתי דרכים ייחודיות להוראה ויישום של הפסיכולוגיה האינדיבידואלית.
נשואה באושר (רוב הזמן) לעומר, אימא לנועה, לימור ואופיר, וסבתא לליה ואלי.
הסיפור שמאחורי הפרטים: הפצע שמניע אותי הוא החמצה. החמצה היא מצב בו יש פער גדול וקבוע בין המצוי לרצוי בחיים של אדם. זה הדבר שאני הכי מפחדת ממנו, ובמקום להרגיע את הפחד הזה שלי, אני מנסה להדביק בו את כולם.
מאז ילדותי שאפתי להבין את נפש האדם כדי להקל על הסבל הנפשי. המפגש עם הפילוסופיה האדלריאנית גרם לי להבין שפסיכולוגיה יכולה וצריכה לעשות יותר. תפקידה הוא לאפשר צמיחה דרך הגילוי של הפוטנציאל האנושי ויישומו.
כמורת דרך להגשמה, הייעוד המקצועי שלי הוא לאפשר לא/נשים לחיות עם יותר חופש פנימי, אומץ, אהבה, משמעות ותרומה.
כל אדם הוא חשוב. לכל אדם, לכל ילד, יש ערך. באם יש בכם סבל, הוא נובע מתפיסות מציאות שגויות ומפרשנות שלכם לאירועים שקרו בחייכם. הטיפול האדלריאני עוסק בשינוי תבניות החשיבה האלו, ודרך השינוי להוביל להקלה בסבל של הפונה וליצירת חיים שיש בהם סיפוק ומשמעות. עמדה אופטימית זו מעניקה לאדם חירות ואף חיים טובים יותר, אך בו בזמן מעמיסה עליו את מחירה הכבד: אחריות.
אלפרד אדלר (1870-1937) אבי הפסיכולוגיה האינדיווידואלית, הפסיכולוגיה של האדם השלם, האמין שלאדם יש חופש בחירה, ומתוך כך, הוא אחראי על האופן בו הוא יוצר את עצמו ואת מערכות היחסים בחייו.
רעיון בסיסי בתפיסת העולם האדלריאנית הוא שהאדם נימצא בתנועה מתמדת לאורך חייו לעבר מטרות אשר הוא עצמו הציב לעצמו. בילדות, הילד מציב לעצמו מטרות מיידיות , גם אם לא מודעות, הנובעות מתחושת חוסר האונים שלו מכך שאינו מצליח לעשות כל מה שהמבוגרים עושים. המטרות שהציב לעצמו עוזרות לו להתגבר על רגשי נחיתות, לקראת השגת תחושה של מסוגלות ושליטה. תפקידו של ההורה הוא לסייע לילד לתח את תחושת האחריות והעצמאות. כאשר האדם מתבגר, הוא מפתח מטרות ארוכות טווח שנועדו להוביל להשלמה, הגשמה עצמית או מצוינות. מטרות אלו בתון נועדו למלא לאדם את הצורך העמוק ביותר- השגת תחושה של שייכות, משמעות וערך. כל מחשבה, רגש, פעולה, אמונה, ערך וכד’ של האדם, כולם חלק מהדרך אל המטרה הפיקטיבית שהאדם הציב לעצמו.
הפסיכולוגיה האינדיווידואלית יצרה שיטת טיפול ייחודית, קיצרת מועד וממוקדת. שיטת הטיפול מאפשרת למטופל לפתח מודעות להשקפת עולמו ולתפיסותיו, לבחון את מטרותיו בחיים ולתרגל את התובנות שלו כך, שיהפכו לפעולות יזומות, המניבות תוצאות משמעותיות בחייו. מטרות, כך האמין אדלר וכך מאמינה אני, ניתנות לשינוי. יש לנו השפעה על יצירת תסריט חיינו, מפני ששינוי מחשבות משנה רגשות, שינוי רגשות עשוי לשנות התנהגות, ושינוי התנהגות משפיע על שינוי המציאות.
על פי אדלר, ערכים כמו שוויון ערך, כבוד הדדי, אמונה בעצמי ובזולת, תרומה ומועילות, עידוד, התמקדות בחיובי ושיתוף פעולה, הינם עקרונות שהגשמתם ויישומם מאפשרים, בטווח הארוך, להרגיש שביעות רצון בשלושה מעגלי החיים: עבודה, משפחה וחברה. שתי התוצאות של כל טיפול מוצלח באשר הוא הן שיפור בהערכה העצמית והביטחון העצמי של הפונה, וצמצום הפער בין המצוי לרצוי בחייו.