לפני שנולדו לי הילדים ידעתי בדיוק איך אגדל אותם: 360° ממה שעשו הוריי. ונחשו מה? 360° מעלות משגוי זה עדייו שגוי. המזל שלי היה שהגעתי למכון אדלר כשביתי הבכורה הייתה בת שנה, והיה הרבה מה לתקן, כי שיטת החינוך שלי הייתה- לזרום.
כמה שאנחנו זרמנו…
מי שמכיר אותי יודע שהדבר היחיד שאני עושה באופן קבוע הוא שינוי. אבל בהדרכת הורים לא הפסקתי לעסוק במשך שלושים שנה. אני רואה במקצוע זה ברכה כה גדולה לכל כך הרבה הורים וילדים, שאני לא רוצה להפסיק. הנחיתי מאות קבוצות הורים, הדרכתי אלפי הורים באופן פרטני ואני מרצה בנושא ברחבי העולם.
במשך שנים לחצו עליי לכתוב ספר על הורות, ואמרתי תמיד שלעולם לא אעשה את זה. מדוע? כי קראתי עשרות ספרים כאלה, ואף פעם לא זכרתי מה עליי לעשות ברגע שמשהו באמת קרה. מה שעזר לי היה שכל הזמן שמעתי את החומרים האלה, כי כל הזמן לימדתי אותם. תאמינו לי, לקח לי שנים להפנים עד הסוף וליישם בטבעיות ובחינניות.
אז לפני כעשר שנים החלטתי להקליט את הרצאות הדגל שלי בהורות. עשיתי את זה באודיו, בדיסקים, בכוונה שהורים ישמעו את זה שוב ושוב בזמן נסיעה, הרי הם עסוקים כל כך.
כשמכוניות הפסיקו לכלול מתקן לסי די, העתקתי את הדיסקים לרצועות שמע שנמצאות באתר שלי. יש שמונה הרצאות על הורות, שמהוות קורס בסיסי למקצוע החשוב בעולם. (בספר שבסוף כתבתי יש פרק להורים, במיוחד של ילדים בוגרים, אבל אין בו משהו שלא הוקלט קודם).
הקורונה דחקה אותי לזום. פתאום יכולתי לשדר להרבה הורים ברחבי העולם, ונפתח שוק מדהים דובר ספרדית שצמא ליידע שצברנו כאן בגישה האדלריאנית. יצרתי להם סדרה של תשע הרצאות. פתאום ראיתי כמה התחדשתי בשנים האחרונות, ובעיקר התחדד לי מה באמת חשוב בהורות ואיך להעביר את זה להורים.
בזמן שאני ממציאה את עצמי מחדש בזום, הורים ניצולי הסגרים זקוקים למידע הזה יותר מתמיד. לכן יצרתי את הסדרה החדשה בעברית:
עושים סדר בהורות, שהסתיימה השבוע.
אני רוצה כל כך להודות להורים שהגיעו והקשיבו, שאלו ויישמו.
קשה לסכם שש הרצאות של שעה וחצי, אתן כאן כמה רעיונות של כל הרצאה:
- הילדות היא המכינה של החיים
העבודה על ההורות לא צריכה להתחיל מהבעיות שיש לנו היום אלא מהחזון שלנו: מי אנחנו רוצים להיות? מה אנחנו רוצים לעשות? מה אנחנו רוצים להשיג?
רוב הטעויות ההוריות נובעות מראיית הילדות כמנותקת מהבגרות ולדאגה שיהיה לילדים כיף, קל ונוח.
כל עשייה הורית משמעותית שייכת לאחד משלושת הממדים הבאים:
- פיתוח תחושת שייכות
- פיתוח תחושה חברתית
- אימון לשיתוף פעולה
- לגדל ילדים עם חוסן נפשי
החיים קשים. חיים טובים יש רק למי שפתחו את הכוח הפיזי והנפשי להתמודד עם קושי. התפקיד שלנו הוא לעזור לילדים לפתח את החוסן כדי שיוכלו לפגוש את אתגרי החיים בלי להתמוטט ובלי להתייאש.
חוסן נפשי מורכב מ: תחושת שייכות, תחושה חברתית, ביטחון עצמי, תושייה, משמעת עצמית, היכולת לדחות סיפוקים, ויסות רגשי, ואיתמכרות (לאמן להתמודד עם קושי בלי לחפש פעילות או חומר שיקהו את הרגשות הקשים). חיים טובים נוצרים משילוב של חיוביות, אהבה ואקטיביות.
- זה לא נגדך, זה בעדו
אין ילד רע , יש ילד שרע לו
אין ילדה עצלנית , יש ילדה מיואשת
אין ילד שלא יכול , יש ילד שעוד לא מאומן
אין ילדה שלא רוצה, יש ילדה שלא מאמינה שהיא יכולה להצליח
כל התנהגות שלילית של ילדים היא דרך מוטעית להשיג מטרה חיובית: תחושת שייכות וערך. הבנת ההתנהגות של ילד ולמידה של שני כלים עיקריים: תקיפות אדיבה ושימוש בתוצאות הגיוניות עוזר להורים להמשיך להיות מי שהם רוצים להיות גם לנוכח ההתנהגויות הכי מעצבנות של ילדים.
- תקשורת עם ילדים
הורים מדברים את עצמם לדעת. בהרצאה זו למדנו ששיחה אפקטיבית אינה שיחה אלא – הקשבה. למדנו שתקשורת שלילית מקורה בהפרה של הסדר החברתי, דהיינו הכללים והערכים שמאשרים חיים ביחד.
בהרצאה זו הכרנו את המעגל של יצירת תקשורת שלילית.
למדנו שנשקיע בכל מקרה המון אנרגיה, השאלה היחידה היא האם נשקיע אותה בטוב, או ברע.
בטוב | ||
יצירת שגרות: | קביעת מסגרת התפקוד היומיומי וחזרה עליה | |
תקציב: | אימון לניהול רצונות מול משאבים = תיעדוף ודחיית סיפוקים. מחליטים על מה וכמה להוציא מראש | |
שוויון | “כל מי שחי פה עובד פה” (בטי לו בטנר) | |
בטיחות | לימוד, אימון, בקרה, “קסדה” |
ברע | ||
יצירת שגרות: | יאללה יאללה: להזכיר, לנדנד, לרדוף, לזרז | |
תקציב: | ספונטניות: היתקלות בפיתויים, תחנונים- כניעה- חריגה בתקציב. תוצאה: בחירות פחות מספקות | |
שוויון | מעמדות: ההורים עובדים הילדים מבלים | |
בטיחות | יהיה בסדר: (או שלא) סכנה, חרטה, אשמה |
- תנו לגדול על שקט
אי אפשר ולא צריך לוותר על ההזדמנויות שהטכנולוגיות החדשות מאפשרות. אבל אנחנו אחראיים להבין את האיומים ולהגן על עצמנו ועוד יותר, על ילדינו, מפניהם. הבנה של ההשפעה של העולם הדיגיטלי על עצמי הביאה אותי לחקור מחדש את האתגר העצום שעומד בפנינו ובניתי הרצאה חדשה על הורות בעידן הדיגיטלי.
האתגרים הם:
- שינוי המוח
- שייכות
- הרשתות החברתיות
- התמכרות
- בטיחות
- הכנה לגיל ההתבגרות
למדנו שגיל ההתבגרות אינה תוצאה של הורמונים אלה של תרבות. גיל ההתבגרות הוא תוצאה של בגרות ללא אחריות. שלב החינוך הסתיים ועלינו לעבור להשפעה באמצעות יחסים, דהיינו: שייקחו בחשבון את הקול שלנו כשהם יקבלו החלטות.